Spring til indhold

uro

Hvorfor sætter konflikter sig i kroppen bagefter?

Del dette indlæg

Del dette indlæg         Det er sjældent midt i konflikten, det gør mest ondt.Det er bagefter. Når stemmen er faldet.Når barnet er gået.Når huset igen er blevet stille.Og tankerne begynder at tage over. Flere forældre fortæller, at det er dér, uroen kommer.Ikke nødvendigvis fordi konflikten var voldsom, men fordi den bliver ved med at leve indeni. Når kroppen reagerer efter konflikten Jeg ser og hører tit, at… Læs mere »Hvorfor sætter konflikter sig i kroppen bagefter?


Del dette indlæg

Hvorfor føler jeg mig forkert, når jeg siger nej til mit barn?

Del dette indlæg

Del dette indlæg         Mange forældre oplever, at det ikke er selve nej’et, der er sværest. Det er det, der kommer bagefter. Du har mærket, at grænsen var nødvendig. Alligevel dukker tvivlen op kort efter. Tankerne begynder at køre: Gjorde jeg det rigtigt?Var jeg for hård?Kommer det til at sætte sig i mit barn? Dårlig samvittighed kan føles som et tegn på, at du har gjort noget… Læs mere »Hvorfor føler jeg mig forkert, når jeg siger nej til mit barn?


Del dette indlæg

En familie, to traditioner. Hvordan finder man sin egen jul?

Del dette indlæg

Del dette indlæg         Jeg talte engang med en familie, der kæmpede med december år efter år.De elskede deres børn.De elskede hinanden.Men hver december endte det samme sted: små skænderier, misforståelser, usagte forventninger og en følelse af, at ingen helt kunne trække vejret. De kom fra to meget forskellige juletraditioner.Han havde vokset op med faste ritualer, lange aftener, bestemte retter og en meget “rigtig måde” at gøre… Læs mere »En familie, to traditioner. Hvordan finder man sin egen jul?


Del dette indlæg

Er det tempoet eller børnene, der får din opmærksomhed?

Del dette indlæg

Del dette indlæg         December har sin egen rytme.Og for mange familier går den alt for hurtigt. Man kan få følelsen af at være passager i sit eget liv, som om dagene kører afsted uden at man selv er helt med. Her er fire december fortællinger.De er ikke virkelige personer, men de bygger på mønstre, jeg ofte ser hos forældre.Og måske genkender du noget af det. Moren,… Læs mere »Er det tempoet eller børnene, der får din opmærksomhed?


Del dette indlæg

Gid december allerede var slut…!

Del dette indlæg

Del dette indlæg         En blid fortælling om træthed, tempo og længslen efter nærvær, og hvorfor så mange forældre føler sig færdige før jul. December kan være en måned, der skiller sig ud fra alle andre.Nogle gange på den gode måde lys, varme, forventning.Men ofte på en måde, hvor det hele bliver for meget.For mange aftaler. For mange krav. For mange steder, du skal være noget for… Læs mere »Gid december allerede var slut…!


Del dette indlæg

Er du en forældre, der bærer på lidt for meget?

Del dette indlæg

Del dette indlæg         Når jeg taler med forældre, hører jeg ofte, at hverdagen ikke er det sværeste i sig selv.Det sværeste er følelsen af at stå alene med det hele. At der ikke er et sted, hvor man kan læsse af og sige tingene højt, uden at skulle forklare sig eller være stærk hele tiden. Derfor vil jeg dele et par fortællinger fra forældre, jeg har… Læs mere »Er du en forældre, der bærer på lidt for meget?


Del dette indlæg