Vores følelser i det at miste en vi holder af.

sad, sorrow, sadness
Del dette indlæg

Jeg tror de fleste af os har prøvet at miste en vi holdt meget af. Det er svært og føles som en knude i maven. Vi kan få svært ved at trække vejret. Bare det at tale om det kan være rigtig svært. Specielt de meget tunge følelser. De kommer nogle gange uden forvarsel – de har mange tårer med og du kan slet ikke tænke.

Disse svære følelser og savnet kommer når du mindst venter det. Ofte på et ubelejligt tidspunkt. Måske mens du er på arbejde, sidder midt i et vigtigt møde eller er på café sammen med en ven/veninde. Du oplever drømme, uro, mareridt og våde øjne. Dette er naturlige reaktioner

Vrede, frustrationer og total meningsløshed er også kendte følelser.

Det største problem er måske følelserne
Jeg har haft mange samtaler med klienter, der har mistet, og som har alle mulige følelser.
Nogle klienter har nemt ved at tale om dem, andre har ekstremt svært ved at lukke op for følelserne. Det kræver tid.

De svære undertrykte følelser
Desværre er der en stor del mennesker, som ikke har lært at udtrykke deres følelser.
Men der ikke rigtig nogen vej udenom – de SKAL italesættes

Det bliver heller ikke lettere, hvis du er vant til at få ”gode råd”, som f.eks.

  • Vær tålmodig, det tager lang tid at komme videre
  • Nu skal du være stærk
  • Du skal bare tænke på alt det gode, i har haft sammen og smile

HVAD HJÆLPER DIG BEDST?
I 1969 kom psykiateren Kübler-Ross med forskellige faser, man skulle gennem:

  • Benægtelse
  • Vrede
  • Forhandling
  • Depression
  • Accept

 

Der er kommet nyere viden fra George Bonanno, professor i klinisk psykologi ved Columbia Universitet, som skriver, at det folk åbenbart håndtere tabet bedre, ved at fokusere på de minder, man har og hvordan fremtiden kan blive.

Vigtigst men ikke mindst, at man anerkender sine følelser, uden at fortrænge dem, og at man taler om dem.
UDEN AT FÅ GODE RÅD!

Min egen tilgang er som ovenstående, plus jeg ofte tænker over, hvad jeg kan lære af personen, der er gået bort. Det er en meget konkret teknik, i forhold til at fokusere på fremtiden.

Memento mori

En anden ting, jeg også gør, ret så ofte, er, at jeg tænker på, at jeg også skal dø en dag. Det kan måske lyde en smule absurd og vild negativt.

De gamle stoikere havde flere livsprincipper, og et af dem var Memento Mori – Husk Du Skal Dø.
At tænke over det, og du ikke ved hvilken dag, du skal herfra, hvad vil du så gøre? Som et ordentligt menneske? Så fokuserer du langt mere på livet, hvad der giver dig mere mening, og, ikke mindst, så bliver du mindre slave af angsten for at dø.
Og ja, dét virker også rigtig godt, på et tidspunkt.

Det, jeg typisk gør, når en klient kommer, er, at jeg beder vedkommende fortælle løs om de gode ting, den nu afdøde har gjort. Hvad der huskes bedst.
Formålet er, at måde klienten, vise nysgerrighed, anerkendelse, tryghed og tillid.

Lige så stille, så bliver tabet til at håndtere, uden man er helt ødelagt.

Har du brug for empatisk samtale og hjælp til at håndtere dine følelser, sundest muligt, så kontakt mig på:

+45 2674 7097

for en uforpligtende forsamtale.

Med bedste hilsner

Sara


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *