Selvværd og selvtillid det sammen eller?

woman, face, insight
Del dette indlæg

Er der forskel på selvværd og selvtillid?

Selvværd

Selvværd fortæller at du har værdi i dig selv. Det omhandler det du er. Hvis du som menneske har et sundt selvværd, tænker du, at du er et godt menneske og du har værdi i dig selv.

Selvtillid

Selvtillid fortæller, at du har tillid til dig selv. Det omhandler det du gør. Selvtilliden handler om, at du tror på egne evner og når du sætter dig et nyt mål kaster du dig ud i det uden frygt, hvad enten det er arbejds- eller fritidsmæssigt.

Selvværd og selvtillid

Selvværd og selvtillid hænger sammen, men kan også skilles ad. Når selvværd omhandler at have værdi i dig selv og selvtillid omhandler at have tillid til dig selv, kan tanken ledes hen mod at værdi og tillid ikke er det samme. Som menneske kan du godt have høj selvtillid, mens du har et lavt selvværd og omvendt.

Kan vi så højne selvværdet gennem at udføre noget der giver os højt selvtillid?

Her hersker der meget uenighed blandt psykologer og terapeuter. Nogle mener at selvværd og selvtillid er to sider af samme sag, og at vi kan højne selvværdet gennem selvtilliden.

Hvorimod andre mener, at selvværd og selvtillid er to forskellige begreber, og for at forstå dem skal de adskilles. De mener også, at du ikke kan øge dit selvværd gennem at få mere selvtillid på forskellige områder af dit liv.

Det vigtigste for dig er, at du kan lide dig selv som du er, uagtet om du tænker i selvværd eller selvtillid.

Hvis du, som de fleste mennesker, er et sundt og velfungerende menneske, går du ikke rundt og tænker i selvværd og selvtillid. Du lever dit liv og har det godt med de beslutninger du tager. Du har tiltro til, at dine valg er de rigtige for dig.

Hjælp til selvhjælp

Som menneske kan vi også komme ud for, at vi ikke har det godt og ikke tror på os selv. Der findes mange forskellige metoder til at højne dit selvværd og din selvtillid.

  1. Jeg skal værdsætte mig selv som menneske.
  2. Jeg skal have tiltro til, at de beslutninger jeg træffer, er de rigtige.
  3. Jeg skal give mig selv lov til at være.
  4. Jeg skal sætte tid af til egenomsorg, selvnydelse og selvforkælelse.
  5. Jeg skal huske, at det er ok at have negative tanker og at livet ikke skal være perfekt.

Ovennævnte punkter er nogle få, som kan hjælpe dig videre. Det er ikke let, hvis du sidder fast i en spiral af negative tanker og selvkritik om, at du ikke er god nok. Hvis du står midt i dette, kan du undersøge mulighederne for at komme i coachingforløb hos mig.

Bedste hilsner

Sara


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.