Hvordan kan du adskille kritik fra din personlighed?

Woman in gray tank top
Del dette indlæg

Det er meget naturligt at vi tager kritik personligt fordi den ofte gives som et personligt angreb. Ofte overvejer vi om kritikken er berettiget eller ej. Skal vi her gå i forsvar eller give igen med samme mønt. Under alle omstændigheder står vi nogle gange i en mig – mod – dig kamp. Kampen om hvem der er ok eller har ret. Samtalen er så kørt helt af sporet

Der er en forskel på at være forkert (som person) og udføre forkerte handlinger. Kritikken rettes ofte mod dig som person, men i reglen går den på dine handlinger. Opfatter du det som kritik af dig som person er det helt naturligt. Det er dog en fejlslutning.

Du kan f.eks. blive kritiseret for at glemme noget når du handler. Her er det ikke dig, men din glemsomhed der kritiseres, altså handlingen i at glemme noget.

Såfremt du identificerer dig med dine handlinger, bliver du usikker, når du får kritik. Du passer på dig selv og skyder kritikken fra dig ved at ignorere den, give igen eller retfærdiggøre dig selv og dine handlinger. Situationen skaber endnu mere kritik, fordi den anden ikke føler, du har hørt, hvad der er blevet sagt.

Som person skal du skelne mellem dig selv og dine handlinger. Som menneske er du ok. Dine handlinger er helt sikkert ikke altid ok.

Som menneske er du den, du er. Du ønsker ikke at lave om på dig selv. Det er helt i orden. Du skal i stedet begynde at se dine handlemønstre og justere disse lidt. Hvis du vil. Du har et valg. Vælger du at opfatte kritikken som kritik af dine handlinger, kan du komme den anden i møde og udføre tingene anderledes uden at have følelsen af, at du skal lave dig selv om. Du vil opleve, at du bliver mere fleksibel.

Hvis du tager helikopterperspektivet (se det lidt fra oven) vil du se dine handlinger lidt udefra uden at identificere dig med dem. Du er ikke dine handlinger.

Træk vejret dybt og undersøge kritikken. Bag enhver kritik ligger et positivt ønske om at vi sammen har det godt. Uanset hvordan det bliver sagt.

Hvis du tænker tilbage på den sidste kritik du fik. Hvordan påvirkede det dig? Hvilke positive hensigter ligger der mon bag? Dette er vigtige overvejelser. Måske den anden ønsker sig at blive hørt, taget alvorligt og blive respekteret. Når du forstår det positive ønske der ligger bag, vil det gøre livet lettere for begge parter både i privat-, arbejds-, og fritidslivet.

Såfremt du kæmper med lavt selvværd, vil du typisk også kæmpe med en større følsomhed overfor kritik. Med et lavt selvværd kommer altid følelsen af at være forkert. Denne følelse bliver forstærket, når du identificerer dig selv som person med dine handlinger. Kritikken af dine handlinger går al på dine handlinger ind i dig som person. Du tager det personligt. Spørgsmålene vil gøre du stiller spørgsmålstegn ved dig selv og du opfatter ikke dig selv som værdifuld. Dine handlinger vil være usikre og uhensigtsmæssige. Du kommer i en nedadgående spiral af negativitet.

For at opbygge et sundt og godt selvværd er det en god ide bl.a. at adskille dine handlinger fra din person. Ja det er svært, men du kan godt. Hvis du behøver hjælp, skal du ikke opfatte det som et nederlag, men at du tager dig selv alvorligt.

Når du modtager kritik, er det vigtigt at lære dig selv at se bag kritikken. Nogle har desværre lært at slå fra sig, både fysisk og verbalt. Andre har lært, at sige det de vil på en god måde. De holder ”bolden” på egen banehalvdel: jeg undrer mig over.. eller jeg har tænkt på..

Du kan øve dig i at oversætte alle de bebrejdelser du hører – også dem der ikke omhandler dig. Se de ord der bliver sagt som udsagn der bliver sagt som de gør, fordi det er den måde vi taler til hinanden i denne kontekst. Dette vil gøre at din egen træning i at modtage kritik, bliver så meget bedre, hvis du kan se bag det der bliver sagt.

Det du skal gøre er at springe ud i det – hvad har du at miste?

Med bedste hilsner

Sara


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.