Tankemylder – når tankerne fylder negativt.

Del dette indlæg

Vores tanker er som et spindelvæv. De kan gå mange veje og omveje. Vores humør bliver påvirket negativt, hvis vi bruger lang tid på negative tanker. Anvendes der meget tid på disse tanker, vil de fylde mere og mere. De vil påvirke vores humør og trivsel negativt.

Overtænkningen kan give stor mistrivsel f.eks.

  • Koncentrationsbesvær og svært ved at være helt til stede og nærværende
  • Lavt selvværd, vredesproblematikker og jalousiproblemer
  • Lidelserne angst, stress og depression

Vil alle der har negative tanker så mistrives? Nej, heldigvis ikke. Negative tanker er en del af livet, og vi får dem alle.

De mennesker der får problemer med deres negative tanker, er dem, der føler de ikke selv kan vælge, hvor meget tid de bruger på deres negative tanker. De har ingen kontrol over det.

Hvis vi ikke føler, vi kan stoppe med at bruge tid på vores negative tanker, vil de være tilstede i meget lang tid. Jo mere de fylder, jo mere påvirker de vores humør og trivsel negativt.

Mistrivsel som bl.a. lavt selvværd, depression og angst er hermed et symptom på denne overtænkning eller tankemylder. Noget man ikke bare stopper med, fordi det KAN man ikke.

Dersom vi begynder at opleve ubehagelige symptomer på vores overtænkning, som f.eks. depression, er det tit her, at vi går i en kedelig faldgrube. Denne kan føre i en nedadgående spiral af bekymringer og negativitet. Hvorfor sker alt det dårlige altid for mig? Hvorfor er det mig der altid får de kedelige opgaver på arbejdet? Hvorfor er der ingen der kan lide mig? osv. osv.

Frem for at lære at holde op med vores bekymringer og negative tanker går mange selv i gang med at prøve at fjerne symptomerne, enten ved at læse om det og forsøge sig med det ene råd efter det andet, eller hvis det går helt galt få et misbrug.

Det gode er, at sådan behøver det ikke være. Vi kan hjælpe os selv et stykke hen ad vejen. Vi kan f.eks. vælge at fokusere på noget andet, når overtænkningen melder sin ankomst, men det kræver, at vi er villige til at acceptere, at vi har et problem. Vi skal selv først være klar til at gøre noget ved det, før vi kan handle. Her vil det for de fleste være en hjælp med coaching eller terapi, da vi her får mange redskaber til at komme videre.

Har du problemer med tankemylder? Vil du gerne gøre noget ved det? Så tøv ikke og tag kontakt til mig til en uforpligtende forsamtale.

Bedste hilsner

Sara


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.