Spring til indhold

Hvad gør en god kollega for din arbejdsplads!

meeting, business, office
Del dette indlæg

Jeg tror, vi alle har haft en kollega, som gjorde en forskel for, at vi fik en fantastisk arbejdsdag.

Det er den kollega som spørger ind til dig og er interesseret i dig, gør du føler dig set og hørt. Det er den kollega, der er god til at spørge ind til dine arbejdsopgaver som f.eks. hvis der var et møde, som var svært eller hvis computeren drillede.

Derfor er det også vigtigt, at du tør dele dine fejl med dine kollegaer. Vi har desværre en tilbøjelighed til, at fortælle alt det der gik godt, men ved at dele vores fejl, lærer vi alle af dem og denne sparring kan gøre, at du føler dig værdsat for hvem du er og ikke hvad du gør.

Vi skal huske at fejre de succeser vi har. Det behøver ikke være noget fancy, bare en lille sejrsdans, en god kop kaffe. Når vi sammen fejrer de succeser, skaber vi et positivt minde og vores relation bliver tættere. Med fejringen viser vi hinanden, at indsatsen var det hele værd samt at det lange seje træk vi sammen har været igennem bliver mere rosenrødt, når vi ser tilbage på det.

Når vi arbejder tæt sammen er det vigtigt, at vi selv spørger om hjælp, hvis vi har brug for det. Vores kollega er ikke os, og kan ikke læse vores tanker. Alligevel er den kollega som udviser omsorg, er nysgerrig og ønsker at du har det godt en dejlig medspiller på arbejdspladsen.

Min oplevelse er, at et ønske om at få hjælp IKKE bliver afslået af en kollega. JA nogle gange kan det være svært at spørge, men når vi har prøvet det, og det er blevet taget godt imod bliver det lettere næste gang.

Selvom du selv har travlt, er det vigtigt at prioriterer at hjælpe din kollega, hvis du kan. Hvis I hjælper hinanden, vil I på sigt præstere bedre og Jeres relation vil også blive bedre. Alt i alt er det en win-win for alle parter.

Det er så let at komme til at omtale andre kollegaer negativ, når de ikke er tilstede. Bagtalelse dårlig for vores arbejdsmiljø og skaber en dårlig stemning. Andre kollegaer kan blive usikre på, hvad I kan finde på at sige om dem, når de ikke er der. Jeg tænker, at du altid skal tænke, om din kollega kan tåle at høre, hvad du siger om dem.

Hvis du har noget kritik til en kollega, så er det vigtigt at sige det ansigt til ansigt i et lukket rum, hvor der ikke er andre tilstede. Hvorfor så det? Fordi når vi skal kritisere, er det vigtigt, at vi har tiden og rummet til at tage samtalen. Ofte handler det om misforstået kommunikation. Det er også vigtigt, at vi husker, at kritik IKKE skal være personlig, men professionel!

Såfremt du oplever, at en kollega bliver omtalt i en meget negativ tone, endda nedgjort eller i det hele taget bliver behandlet dårligt, SKAL du reagere på det. Du kan vælge at sige det til din kollega og spørge til, hvordan de oplever det. Du kan også gå til ledelsen eller tale med din tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant om situationen.

Hvis du viser anerkendelse overfor dine kollegaer, virker det bedst, hvis den er pakket ind i konkrete eksempler. Du skal fortælle din kollega, hvad det er de gør, som du værdsætter.

En god regel på arbejdspladsen, kan være åbenhed om hvad der er svært i den opgave du sidder med lige nu. Det kan godt være, at din kollega ikke udfører samme opgaver, men min oplevelse er, at de fleste kollegaer gerne vil lytte og sparre med dig.

Hvordan er det på din arbejdsplads? Har du en god kollega?

Med bedste hilsner

Sara


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.