Spring til indhold

Sådan kan du blive en virkelig god kollega!

Del dette indlæg

Jeg tror, vi alle har haft en kollega som bare var behagelig at være sammen med, både som person men også i det daglige arbejde. Langt de fleste af os bruger meget tid på arbejdet, så derfor er det grundlæggende for alles produktivitet at kunne regne med et miljø fuld af konstruktive personer. Såfremt du er en fantastisk kollega, vil dine kollegaer kunne lide at arbejde sammen med dig og have dig på arbejdspladsen.

Det bedste, som kan ske for dig på jobbet, er at finde en god kollega. Prøv at tænke på al den tid, du anvender på jobbet. Hvis du har nogen, du kan regne med altid vil være der, som gør din dag mere behagelig, så vil arbejdet være så meget lettere. Selvfølgelig er der også andre ting, som også hjælper til med at gøre dit job mere fornøjeligt, så er dette en af de vigtigste.

Vi ønsker alle at have en god kollega – selvfølgelig. Du bør dog spørge dig selv, om du har evnen og attituden til at være en god kollega selv. Vores sociale relationer, også på jobbet, fungerer på grund af gensidighed: Hvorledes du behandler andre vil afgøre, hvorledes de behandler dig!

Det at være godt selskab for andre betyder, at du er tilstede, opmærksom og villig til at være god påvirkning. Hvorledes kan du sikre dig, at du er en god og opbakkende kollega? Det forsøger jeg at komme med nogle bud på i nedenstående 10 trin.

  1. Respekten for andre er grundlaget for alt

En god kollega ved, hvorledes man skal respektere andre. Dette betyder at acceptere andre, som de er, og anerkende, at vi som mennesker er forskellige uden at ønske at ændre dig som person. Respekt handler også om at nærme sig andre med betænksomhed og venlighed.

  1. Det at dele tilgængelige ressourcer

Det er meget normalt for mennesker at skulle dele ressourcer på jobbet. Det er en af de mest gængse kilder til konflikt. I disse tilfælde er det nødvendigt at skabe mekanismer, så alle kan drage nytte af de tilgængelige ressourcer.

Det handler om at vide, hvornår du skal give efter, mens du stadig er opmærksom på at beskytte dine rettigheder til at anvende dem på samme tid.

  1. Du skal vejlede, når det er nødvendigt, for at blive en god kollega

Alle beder om hjælp mindst en gang i deres professionelle karriere for at løse et problem. En god kollega er villig til at vejlede. Dette handler ikke om at udføre andres opgaver, men at give dem de elementer, koncepter eller værktøjer, de skal anvende.

  1. Støt andre medarbejdere

Det er meget normalt at gå gennem svære tider på jobbet. Det er i disse øjeblikke, at det kan være en sand velsignelse at have støtten fra en kollega.

Dette betyder ikke, at du skal blive deres terapeut, men det er vigtigt, at du forstår dem og lytter til dem, når de er i oprør over noget. Du kan også tilbyde din opmuntring, hvis de mangler motivationen. Små handlinger kan gøre en stor forskel.

  1. Accepterer at vi alle begår fejl

Det er vigtigt at huske på, at du og dine kollegaer når alt kommer til alt bare er mennesker. En af Jer vil helt sikkert lave en eller anden fejl på et eller andet tidspunkt. En dårlig kollega vil anvende øjeblikket, hvor den anden fejler, til at ydmyge dem eller til at påtale det nu og da.

På den anden side vil en virkelig god kollega forstå, at det er normalt for dem at lave fejl og tilbyde at hjælpe dem for at rette op på fejlen.

  1. Lær at lytte

Det at anvende aktiv lytning i tilgangen til sine kollegaer, er en aktiv del af at være opmærksom på, hvad de fortæller dig. Du bør altid være ydmyg og bearbejde den information du får og forbinde det med noget, som du allerede ved.

Det at lytte betyder at du tager dig af en anden person og prøver at forstå dem fra deres eget synsvinkel samt værdsætte, hvad de fortæller dig. At være en god lytter er et tegn på åbenhed og det fører generelt til god kommunikation.

  1. Tal åbent om konflikter og imødekom dem

Det er meget vigtigt på en arbejdsplads at kunne have en samtale for at kunne løse en konflikt, som kan opstå. Det er en meget konstruktiv evne, når du er en del af et team.

Det er dermed en dårlig ide at tie stille, hvis noget generer dig. At gøre problemet til noget større, end det er, gør bare alt værre. I stedet bør du prøve at udtrykke dig stille roligt og direkte.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt i en konflikt at fokusere på den bedste løsning for alle, så ingen ”taber ansigt”.

  1. Tag læring til dig fra erfarne kollegaer

Rigtig mange mennesker kan ikke lide det, når de ser en kollega vide mere, end de selv gør. Dette er ikke en klog tilgang eller attitude. Det er mere logisk at åbne sig op for dem, som har mere erfaring end dig selv. Lyt til, hvad de fortæller, og ser det som en mulighed for at lære og vokse professionelt.

  1. Du skal samarbejde i stedet for at konkurrere

Når vi siger samarbejde, betyder det at arbejde sammen som et team, på lige fod og at give sit bedste for at nå et fælles mål.

Hvis du konkurrerer med dine kollegaer, fokuserer du bare på dine personlige mål for at kunne blive bedre end alle andre. Dette skaber et meget dårligt og fjendtligt arbejdsmiljø.

Når du har problemer med at fokusere på et fælles mål, bør du huske det kendte afrikanske ordsprog som går sådan her: ”Hvis du ønsker at gå hurtigt, så gå alene. Hvis du ønsker at gå langt, så gå sammen”.

  1. Hvis du vil være en god kollega, så anerkend dine kollegers succeser

Et meget usikkert menneske med lavt selvværd vil have meget svært ved at anerkende andre menneskers succeser.

Hvorimod en god kollega vil forsøge at værdsætte, hvad deres kollegaer opnår, fordi det fremmer et behageligt arbejdsmiljø.

Du kan måske forsøge at anvende disse 10 trin til at blive en god kollega for at gøre dit arbejde mere fornøjeligt.

Nu skal du IKKE fare i samtlige 10 trin på samme tid. Fokusér på to trin ad gangen, og når de er implementeret og automatiseret, så tager du to nye trin. Dermed ikke sagt, at det er nemt, men det er et skridt på vejen til at blive en god kollega.

Jeg håber du kunne anvende bloggen. Hvis ja så DEL!

Med bedste hilsner

Sara


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.