Naturen og vores sundhed

Del dette indlæg

Det er ikke nyt for dig at den friske luft og naturen gør dig godt. Du har sikkert også oplevet, hvordan en lang gåtur i skoven kan efterlade dig med følelsen af større mental overskud samt at se med friske øjne på de udfordringer og bekymringer du måtte have. Ligesom en kop varm te, kaffe eller kakao også smager endnu bedre efter en gåtur i regn og slud. Vi oplever en naturlig træthed efter en dag i den friske luft med vinden lige i ansigtet.

Det høje tempo der eksisterer i verden i dag, hvor der er fokus på udvikling og omstillingsparathed, er naturen det modsatte. Vores dagligdag er præget af mange valg, som er til diskussion og overvejelse. Nogle gange kan valgmulighederne være uigennemskuelige. Midt i dette kan vi let føle os utilstrækkelige, overvældede og stressede på grund af de mange valg og skift. Netop derfor tales der om, at vores mentale funktioner bliver udfordrede.

Hverdagens bombardement af muligheder, valg og indtryk kan let føre til manglende orientering, forvirring og stress. Her kan naturen give os en pause.

I naturen har vi mulighed for at lægge afstand til de situationer, hvor problemerne og bekymringerne opstår. Vi får her plads og rum til at se på os selv og dagligdagen med nye øjne.

Forskningen har de senere år beskrevet naturens effekt på os mennesker og vores mentale sundhed. Her er man begyndt at stille skarpt på det spørgsmål om, hvordan naturen kan have en positiv indflydelse på vores velbefindende.

Der er noget der tyder på, at kroppen og psyken i højere grad slapper af i naturen, da det er i det miljø, vi har udviklet os i først.

Når mentalt helbred og mentale tilstande undersøges, er det vigtigt at have vores oprindelse for øje. Her er hjernen et produkt af evolutionen.

Som mennesker tolker vi lettere informationer fra naturlige omgivelser end dem vi får fra beton og større grupper af mennesker.

Det gode er, at vi ikke behøver at ty til vildmarken for at opnå effekten fra naturen. Vi behøver heller ikke lægge det moderne liv bag os, smide computeren og mobiltelefonen væk og flytte langt ud i skoven for at bo i en gammel træhytte. Her peger forskningen på, at effekten af en lille mængde natur kan indvirke positivt på vores velbefindende.

At gå ud i naturen er ikke en mirakelkur. Løsningen er heller ikke en ”one size fits all”. Men den viden vi har om hvordan naturen påvirker vores mentale sundhed og velbefindende, er et godt redskab til behandlingen af eksempelvis traumer, angst, depression og stress.

En Walk and Talk i naturen giver god mening, når vi ved hvordan naturen er god for vores mentale sundhed.

Med Bedste hilsner

Sara


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.