Spring til indhold

Børn – sommerferie – kedsomhed

Del dette indlæg

Jeg har ikke tal på alle de gange, vores drenge har sagt til mig, at de keder sig. Det har da givet mig lidt dårlig samvittighed og jeg har foreslået dem mange forskellige lege, de kunne gå i gang med, for at blive beskæftiget og kedsomheden hørte op.

Lige indtil min mor og svigermor sagde til mig, at det faktisk er sundt for drengene at kede sig. Efterfølgende var min tilgang noget mere afslappet.

Det at kede sig er noget af det bedste, vi kan gøre for vores børns mentale sundhed, selvstændighed og kreativitet. Jeg kommer nu med noget af forklaringen på, hvorfor det ikke er forkert, når det siges, at det er godt for børn og voksne at kede sig.

Kedsomhed = et sundhedstegn 

Nogle har defineret kedsomhed som lysten til at engagere sig i noget spændende uden at kunne gøre det. Man vil gerne have, der skal ske noget, men der sker overhovedet ingenting.

Vi keder os, når vi ikke oplever, der sker noget og får meget få påvirkninger fra omgivelserne. Det er som om vi er i en form for boble, hvor intet appellerer til os og det får os til at føle os rastløse eller gå i tomgang.

Meget ofte tænkes kedsomhed som noget negativt f.eks. at børn keder sig i skolen, det kan det også være. Såfremt det tager overhånd, risikerer børn at opleve meningsløshed i hverdagen, og de får ikke mulighed for at beskæftige sig med aktiviteter, som er motiverende og givende.

Når det er sagt, er kedsomhed en gang imellem noget af det bedste, vi kan gøre for vores børn.

Hvorfor nu det? Fordi de her lærer, hvorledes de sætter sig selv på pause – de lærer at finde ro og bare lade tankerne flyve afsted. Det hjælper dem på flere områder.

1. Børnene bliver mentalt sundere og trives bedre

Der eksisterer utallige studier, som har vist, det ikke er sundt for mennesker, hele tiden at være udsat for stimuli. Eksempelvis for meget skærmtid eller for meget online, forbindes ofte med øget risiko for eksempelvis at udvikle angst og depression, hvor det også ser ud til at have negativ indflydelse på børnenes indlæring i skolen.

Noget som vi i dag er begyndt at blive klar over, og derfor er sundhedsstyrelsen også kommet med retningslinjer for hvor meget skærmtid, børn i bestemte aldre bør have. (link nederst i bloggen)

Derudover er der mange skoler, som indfører mobilfri skole, for at børnene bliver mere sociale, men nok om det og tilbage til kedsomheden.

Forskningen viser, at effekten af at være fuldstændigt tilstede og ikke lave noget som helst, minder om de effekter der ses, når mennesker dyrker mindfuldness: Søvnen bliver forbedret, følelsesmæssig stabilitet, bedre velbefindende og bliver meget bedre til at klare modgang og stress.

2. Mere kreativitet hos børnene

Hjerneforskningen har dokumenteret, at ”tomgang” styrker vores kreativitet. Når vi ikke laver noget, bliver det nemmere for os at tage flere ting ind, samtidig med giver vi vores hjerner ro til at få nye ideer og tanker.

Studier har derudover vist, at de områder af hjernen, der aktiveres, når vi dagdrømmer, er de samme områder, der er aktive, når vi anvender vores fantasi eller kreativitet. Så snart vi tillader os selv at falde hen, øger vi med andre ord sandsynligheden for, at vi finder nye kreative løsninger og svar.

3. Selvstændige børn

Når børn keder sig, bliver de nødt til selv at finde på noget at lave. Dette udvikler deres selvstændighed. De bliver pludselig nødt til selv at tænke, få ideer, finde legetøj frem og reflektere over, hvad de har lyst til.

Oplevelsen af, at ingen gør det for dem, giver børnene en grundlæggende følelse af, at de selv kan klare flere ting og selv tage ansvar. Dette har stor værdi for dem både i situationen, men også videre i livet.

Det er således på mange måder godt for vores børn at kede sig, men hvad gør vi som forældre, hvis de ikke vil?

Hvorledes får vi vores børn til at kede sig?

Når vores børn keder sig, kan det måske nogle gange give os lidt dårlig samvittighed. Burde vi spille et spil med dem eller lege med biler/dukker?

Børn har selvfølgelig meget gavn af at lave nogle aktiviteter sammen med deres forældre. De har derudover også stor nytte af at være alene og ikke blive underholdt af noget eller nogen.

Ligesom vi forældre har brug for at slappe af og ikke forholde os til noget som helst, har børnene det også. Derfor er det vigtigt at vi hjælper børnene med at skabe tidspunkter i hverdagen, hvor der sker absolut ingenting.

Ja ja for børnene vil det i begyndelsen være svært og de bliver måske sure, kede af det, brokker sig eller noget helt andet. Tålmodighed er en dyd – så vent og se, hvad der sker. På et tidspunkt finder børnene selv på noget. Glæden ved dette vil være større end en ekstra halv time ved skærmen.

Med bedste hilsner

Sara

 

Nogle få kilder:

https://www.huffpost.com/entry/mindfulness-meditation-benefits-health_n_3016045?utm_hp_ref=mostpopular

https://www.huffpost.com/entry/iphone-addiction-6-signs_n_2931662

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/beautiful-minds/201102/why-daydreamers-are-more-creative

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797612446024

https://www.sst.dk/da/Fagperson/Forebyggelse-og-tvaergaaende-indsatser/Mental-og-digital-sundhed/Skaermbrug


Del dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.